Edukacja w Trybie Zdalnym Uwidoczniła Braki w Kompetencjach Technologicznych
Technologia to prężenie rozwijająca się gałąź ekonomiczna wielu krajów na świecie. Często uznawana za siostrę matematyki, zniechęciła do siebie wielu humanistów. Warto zauważyć, że technologia informacyjna w praktyce, nie oznacza wcale ciągłego obcowania z matematyką teoretyczną. Nasze codzienne czynności zawierające w sobie działania matematyczne są doskonałym przykładem tego, jak edukacja technologiczna, nie musi oznaczać kontaktu z liczbami. Tak jest właśnie w przypadku wielu sektorów informatyki.
Janusz Morbitzer jest twórcą teorii, w której edukacja jest zależna od kryzysów gospodarczych, społecznych i ekonomicznych, które dzieją na całym świecie. SARS-CoV-2 to tylko przykład. Wiele innych kryzysów wpłynęło na kształt edukacji.
Nauczyciele i uczniowie byli zawsze wtrącani do świata zbudowanego przez inne środowiska. Tak tez stało się w przypadku pandemii, która zmusiła te podmioty nauczania do pracy w trybie zdalnym, dotąd mało znanym jednym jak i drugim. Braki w edukacji technologiczne, szczególnie starszego pokolenia, jest obecnie plagą edukacji. Realizowanie zajęć online często uwidoczniło braki w infrastrukturze i zaopatrzeniu szkoły pod względem technologicznym. Wnioski są takie same na wszystkich szczeblach edukacji.
Brak odpowiedniego przygotowania szkół pod względem organizacji zajęć zdalnych i jednoczesny brak kompetencji technologicznych wielu nauczycieli, to obecnie największa plaga edukacji. Kolejne kroki jakie trzeba wykonać, aby nauczyciele i uczniowie mogli sprostać oczekiwaniom i konsekwencjom kryzysów światowych, jest uzupełnienie ich kompetencji technologicznych, szczególnie informatycznych.
Pięć kluczowych kwestii przed wyborem inteligentnego telewizora.
Źródła: J. Morbitzer, Edukacja w epoce współczesnych kryzysów, Studia Edukacyjne 2020, 56, 7–26; J. Wiśniewska, J. Łukasiewicz-Wieleba, Budowanie i wzmacnianie relacji w edukacji zdalnej przez nauczycieli młodszych klas szkoły podstawowej, E-mentor/ 2021, (1)88.